Rabobank: huizenprijzen stijgen in 2014 en 2015

Geplaatst op: 13-05-2014, 09:12:01

Ook de Rabobank rekent er nu op dat de huizenprijzen dit jaar zullen stijgen. Het economisch bureau van de bank gaat ervan uit dat koopwoningen dit jaar gemiddeld 0 tot 1 procent duurder worden en volgend jaar 1 tot 3 procent. Dat schrijft de grootste hypotheekverstrekker van Nederland in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Een kwartaal geleden voorzagen de economen van Rabobank voor heel 2014 nog een beperkte prijsdaling van 0,3 procent. Toen gingen zij er ook nog vanuit dat dit jaar ongeveer 120.000 woningen van eigenaar verwisselen. Deze raming is nu bijgesteld naar 130.000 tot 140.000 verkochte woningen.

Rabobank wijst erop dat het vertrouwen in de woningmarkt verder is verbeterd. Huizen zijn door de jarenlange prijsdalingen en het gunstige niveau van de hypotheekrente momenteel ook erg betaalbaar geworden, aldus de bank.

Verkoopaantallen

Het eerste kwartaal van dit jaar was qua verkoopaantallen het beste eerste kwartaal sinds 2008. De huizenprijzen die bij het Kadaster werden ingeschreven, lagen gemiddeld nog wel lager dan 1 jaar geleden. Maar Rabobank verwacht dat het omslagpunt deze maand is bereikt en de huizenprijzen vanaf nu op jaarbasis licht zullen toenemen.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) constateerde op basis van eigen gegevens in de eerste maanden van dit jaar al dat woningen gemiddeld voor een hogere prijs werden verkocht dan 1 jaar eerder. De makelaars rekenen voor heel 2014 dan ook op een hogere prijsstijging: 2 tot 5 procent.

De NVM baseert zich bij zijn woningmarktcijfers echter op het moment dat het koopcontract van een huis wordt getekend. Het Kadaster kijkt naar het moment van overdracht bij de notaris. Dat is gemiddeld zo'n 2,5 tot 3 maanden later.

Bron: www.dft.nl van 13 mei 2014.